Ads 468x60px

Pages

Wednesday, February 24, 2010

Maha Pengasih, Adil Dan Penyayang???

Setiap masalah ada penyelesaiannya.


Setiap manusia yang hidup di muka bumi ini tidak terlepas daripada ujian, cabaran, halangan dan dugaan hidup. Sudah pasti post kali ini untuk kita semua, untuk saya dan saya dan saya dan semua. Semoga kita dapat ambil faedah dari apa yg telah dituliskan.

Sebagai insan yang kerdil kita hendaklah redha dan cuba sedaya-upaya dalam menghadapi ujian dalam kehidupan. Pernahkah anda semua mendengar keluhan dari seseorang seolah-olah kecewa dalam hidup? Pernahkah anda mengeluh?

Insan A: "Aku dah tak nak hidup dah kat muka Bumi ni! Aku hidup ke mati ke sama je! lebih baik aku mati je dari ....."

Haa... itu baru baru keluhan dan luahan dari insan yang kecewa dalam hidup. Dia mendakwa bahawa lebih baik mati daripada terus hidup di muka Bumi ini atas alasan onak dan duri yang terpaksa ditempuhi dalam kehidupan. Alasan yang cukup rapuh! Kita cuba baca pula keluhan insan kedua.

Insan B: "Kenapa asyik aku je yang ditimpa musibah ni? Kenapa aku? kenapa orang lain tak kene ujian sebesar ini? Allah zalim!!!"

Subhanallah... ini sudah sampai tahap kritikal ni. Silap-silap boleh terbatal syahadah. Mungkin insan sebegini tak mampu menaggung ujian yang dihadapi oleh dirinya sendiri atau mungkin dia sendiri bercakap hanya mengikut hawa nafsunya. Kepada Insan B dan seangkatan dengannya saya nasihatkan agar mengucap dan bertaubat. Mohon petunjuk dari Allah. Setiap ujian mesti ada jalan penyelesaiannya.

Segala yang ditimpakan kepada kita mempunyai hikmah yang tersendiri. Kita semua mesti berpegang bahawa Allah itu Maha Adil!

Allah Maha Adil? Apa alasannya?

Firman Allah:

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya" Baqarah: 286.

Kenapa Allah berfirman bahawa Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya? Padahal Sang Penerima Ujian tetap mengeluh dan berputus asa? Pada saya, Sang Penerima Ujian ialah bukan orang yang calang-calang. Dia ialah orang yang hebat! Dia hendaklah yakin bahawa dia mampu hadapi masalah tersebut. Sebab itulah dia ditimpa musibah dan musibah itu hanya untuk menguji kekuatan dirinya. Kuncinya ialah dengan bersabar dan berpegang kuat kepada agama.

Ya, kuncinya bersabar, berpegang kuat kepada agama dan berusaha mencari jalan penyelesaian. ini yang kita mahukan.

"Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya dalam pergaulan hidup, dan bertambah baik tingkah laku dan akal budinya" Kata-kata ini merupakan dari Haji Abdul Malik Amrullah atau lebih dikenali sebagai HAMKA.

Sesungguhnya kita sebagai makhluk ciptaan Allah sudah semestinya lemah dan dhaif. Jadi, setiap ujian Allah tidaklah sebesar ujian yang dihadapi oleh para Rasul Allah. Kalau kita ingat kita susah, Rasulullah lagi susah. Kalau kita rasa kita lapar, Rasulullah lagi lapar sehingga ikat perut baginda dengan batu. Kita pernah? Kalau pernah pun sekadar ikat dengan tali pinggang. Takde maknanya! Kalau kita rasa kita sibuk, Rasulullah lagi sibuk. Makan, pakaian dan tidur Rasulullah tidak pernah cukup! Semata-mata kerana menegakkan syariat Islam dan kalimah Allah di muka Bumi ini.



Kenapa ni pak cik? Ada yang tak kene ke?


Firman Allah lagi:

"Allah hendak meringankan (beban) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah" An-Nisa': 28

Berdasarkan dua ayat diatas, dapatlah kita fahami bahawa Allah tidak membebankan kita melainkan apa yang kita mampu sahaja kerana Allah tahu kita dijadikan berkeadaan lemah. Walaupun umat manusia merupakan sebaik-baik ciptaan tetapi manusia tetap lemah di sisi Allah Yang Maha Esa.

Allah juga berfirman:

"Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran" Al-Baqarah: 185.

"...Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama..." Al-Hajj: 78.

Antara sifat Maha Pemurah dan Maha Pengampun Allah ialah Allah akan ganti kejahatan yang dilakukan oleh kita kepada kebaikan dengan syarat kita bertaubat dan amalkan kebaikan. Syaratnya mudah tetapi ganjaran yang bakal dikecapi itu lebih besar. Persoalannya, Adakah Allah zalim? Baca seterusnya...


"Kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan kebajikan, maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebaikan. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang". Al-Furqan: 70.

" Sungguh, Allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebajikan (sekecil zarah), niscaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan pahala yang besar dari sisiNya". Nisa':40.

Marilah kita semua baca dan hayati betapa besarnya kasih dan keampunan Allah kepada kita. Tetapi kita masih buta dan memekakkan telinga. Adakah kita cukup hebat sehingga kita bersikap angkuh dengan pencipta kita? Kita mestilah yakin bahawa keampunan Allah lebih besar daripada kesalahan manusia.

" Katakanlah" Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Maha Pengampun, Maha Penyayang". Zumar: 53.

Hakikatnya, satu ayat di atas sahaja sebenarnya sudah cukup untuk menggambarkan sifat Maha Pemurah dan Penyayang Allah kepada makhluknya. Jadi kenapa kita masih berada di takuk yang lama? Fikirkan...

Tetapi kita juga perlu waspada bahawa Allah juga tidak mengampunkan dosa syirik. Hal ini kerana orang yang murtad secara terang terangan tidak mengiktiraf penciptanya iaitu Allah Yang Esa. Padahal hanya Allah jualah yang menciptakannya.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa kerana menyekutukannya..." An-Nisa': 48.

"Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik (menyekutukan Allah dengan sesuatu..." An-Nisa': 116.


Kalau dibaca post saya, mungkin anda semua tertanya-tanya kenapa banyak sangat dalil-dalil? Sebenarnya, saya gemar jika semua pembaca sekalian menggunakan dalil-dalil diatas untuk menerangkan Islam kepada semua umat manusia. Kesemua dalil-dalil diatas boleh digunakan untuk melawan hujah seperti ini:

1. Apa bukti Allah adil?
2. Kenapa Allah cipta manusia dan neraka semata-mata hendak menyeksa manusia dengan azab yang tersangat pedih padahal Allah jualah yang mencipta manusia berkedaan lemah?
3. Allah samseng?
4. Dan soalan-soalan yang seangkatan dengannya.

Anda akan berjaya menerangkan Islam kepada umat manusia jika anda pandai mengolah dan menggunakan dalil-dalil diatas dengan sebaik-baiknya.

Semoga kita sama-sama dapat mengambil iktibar. Wallahu'alam...



Ps: Lama sangat tunggu nk publish post Jelajah Jordan hari ke-4, Koje x publish lg hari ke-2... Kena la tunggu ye...

1 comment:

Anonymous said...

Syabas anak muda!!Satu peringatan yang baik untuk semua,sebenarnya..setiap musibah yang menimpa diri manusia atau alam ini adalah disebabkan tangan manusia itu sendiri sebagaimana firmannya: “Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu)” (Asy Syuraa: 30),
“Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar) (Surah al-Rum: 41) .

Post a Comment