Ads 468x60px

Pages

Saturday, March 13, 2010

Lapangkan Dadamu...

Rilek beb...

قال رب اشرح لي صدري ويسرلي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهو قولي

25. Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku
26. dan mudahkanlah untukku urusanku,
27. dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku,
28. supaya mereka mengerti perkataanku,

Itulah dia ayat quran dalam surah Toha, 20:25 - 28, yang menceritakan kisah Nabi Musa a.s. yang memohon kepada Allah agar dilapangkan dadanya untuk menghadapi Firaun yang terkenal sebagai seorang raja yang kejam lagi bengis, dia seorang walaupun dia mendakwa dirinya tuhan.

Kenapa nak lapang dada?

Sebelum tu, nak terangkan maksud lapang di sini. Kalau ikut Kamus Dewan Edisi Ke-4, lapang saya boleh ambil sebagai sabar, lebih kurang begitulah. Apa bagusnya lapang dada ni? Kalau kita tengok kalam Allah tadi, sebabnya adalah supaya seseorang mengerti mesej yang dibawa oleh seseorang yang lain. Takdalah kalut semacam je. Rilek, tarik nafas, baca ayat ni, kemudian sampaikanlah apa yang kita mahu sampaikan...

Apa sebenarnya yang saya nak cerita ni?

Pagi tadi, saya baru habis halaqoh sebenarnya. Setelah usai majlis, ada seorang bro ni beri cadangan untuk rombak balik pengisian halaqoh tu, sebab ada sesetengah benda yg kurang kevalidannya, maka kami pun membincangkan tentang itu. Semua memberikan pendapat, maka terdapat pelbagai pendapat untuk menyelesakan masalah yang melanda tu. Masalahnya kecil je, tapi terdapat perbezaan pendapat. Tapi, alhamdulillah, dapat diurus dengan baik.

Saya ada juga memberi pendapat, kerana tak naklah meneruskan budaya pasif pendengar majlis ilmu yang hanya mendengar sahaja, kalau kita datang majlis nak selamatkan ikan paus, bersemangatlah pulak nak bagi pertanyaan dan cadangan nak selamatkan ikan paus tu (bak kata Ust Hasrizal).

Tapi saya gembira dengan sikap sahabat-sahabat saya, mereka mendengar, menghormati dan meraikan pendapat sahabat masing-masing. Takdala sampai bertengkar untuk memaksa yang lain menerima pendapat sendiri! Kerana hal ini boleh membantutkan pemikiran. Walaupun saya sendiri, ketika perbincangan tu, rasa panas je, tak senang duduk. Astaghfirullah... Kredit kepada Allah yang memberikan saya akal fikiran untuk berfikir, mana yang lebih baik, menang sorak ataupun hilang ukhwah islamiyyah.

Takkan disebabkan hal yang kecil sahaja, kita dah membantah-bantah orang yang tak sependapat dengan kita? Manusia itu, tak dapat tidak kena hidup berjemaah beb, kalau tak, tak kemana kita. Memang saya dapat pengajaran pada hari ni, terima kasih kepada ahli politik yang tak rasional dan mereka yang tak berlapang dada, saya dapat lihat kebusukan, kejijikan dan kebodohan yang terjelma daripada sikap mereka yang sering berbalah-balah, seterusnya menghalang saya untuk jadi seperti mereka! Naudzubillah min zalik.


Jauhi permusuhan, saling bertolongan, hormati yang tua, sayangi yang muda...


Akhlak cermin iman seseorang...

Kesimpulannya?

Ingatlah Allah dalam setiap perbuatan kita. Kerana apa? Sesiapa yang berpaling daripada peringatan Allah, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit! (20 : 124)
Insya Allah, sama-sama kita berubah, menuju redhanya. Wassalam.


*****

Hari ni, takda apa nak dikongsi, cuma nak timbulkan persoalan. Kenapa Malaysia, kalau dialih bahasa ke Bahasa Arab berbunyi Maliziya (ماليزيا), tak Malaysia (ماليشيا), padahal dalam huruf hija'iyah ada je huruf syin (ش) Hah, siapa boleh jawab? Dr Umar hari tu bagi pendapat, kalau sebut malaysia, nanti faham lain, sebab bunyi malaysia dalam bahasa arab seakan-akan militia (ميليشبا). Wallahua'lam lissowab. Sekadar pencerahan, menarik ni, bak kata Ust Ramawan, boleh buat kajian. hu3.

Ust Ramawan yg hensem, hu3


Selamat membuat kajian ye...

p/s 1 : Koje kate kat aku tadi, "aku baru perasan care ko ngan soleh post blog macam abang hilal". Memang betul aku cube nak ikut stail abg hilal, sebab bile aku bace blog die, rase terfokus, maka, saya nak tirula... hu3. Boleh x bro hilal?

p/s 2 : Baru ziarah membe, bro hilmi sudin, yang baru terpeleot sikit kakinye, katenye... huhu padahal dah berbalut simen dah... syafahullah, insyaallah...

2 comment:

Skrip sama said...

Salam.
Terima kasih atas teguran yg membina ini. Post kali ini merupakan satu dorongan, sokongan, galakan, bimbingan, larangan, dakwah dan kritikan yg membina buat diri saya.

helmy sudin said...

Terbaek la padil post ni.Menusuk 'zuuk' ke dalam hati aku.hehe

Time kaseh datang ziarah aku semalam.

Semoga Allah memberkati semua ahli Bayt Darussalam.Barakallahu fikum.

http://helmysudin.blogspot.com/2010/03/matchday-7-tragedy.html

Post a Comment