Ads 468x60px

Pages

Monday, March 8, 2010

Tiket, Biasiswa Dan Bahasa Inggeris.



Balik Malaysia 13 Jun ni. InsyaAllah.

8 Mac 2010. Balad, Irbid, Jordan.

Penatnya rasanya berjalan dalam keadaan lapar tambahan pula musim sejuk sudah hampir tamat. Panas semakin membahang. Detik hatiku.Kedai yang ingin dituju juga semakin hampir. Segala kelengkapan sudah disiap awal-awal lagi dalam beg. Segala barang yang wajib dibawa seperti pasport dan kad hawiah pelajar saya tumpang letak dalam beg Iqbal. Kawan serumah. kami berjalan beriringan bersama Fadhil tanpa Yaqzan kerana ada persembahan zapin katanya.

5 minit berjalan...

"Ha ni la kedai tu kan" Tanyaku kepada Iqbal dan Fadhil. Kami ingin membeli tiket untuk pulang ke Malaysia. Minggu lepas kami tempah tiket. Iqbal. Fadhil dan Yaqzan balik ke Malaysia semua bersama-sama. Mereka balik lambat sedikit berbanding saya. Saya pulang awal kerana ada kerja di Malaysia yang perlu dibereskan. Banyak.

Lama menunggu untuk bayar tiket. 5 minit. 10 minit. 15 minit terus berlalu. Saya mengambil keputusan untuk pergi ke kedai yang berbeza untuk melunaskan bayaran tiket Kuwait Airways.
lupa la nama kedai tu tapi pekerja yang berurusan dengan pelanggan di kaunter tu saya ingat namanya. Manar. Miss Manar. Gadis Jordan sekitar 20 an.

Miss Manar: Can I help you?
Saya : I want to pay for the tiket to Malaysia that I had booked it last week.
Miss Manar: Have a seat first.
Saya : Thanks.

Itu baru permulaan kalam. OK la juga bila bercakap bahasa inggeris. Semasa berurusan mesti tergagap bercakap. Tak pun tercampur bahasa arab. Muskilah kabiroh! Kalau la dulu...

Saya: Leish yujad ziyadah for the tiket?.(Awat tiket hari tu naik harga?)

Saya: Kam sa'ah...eh, how long I will transit at the Kuwait airport? (Berapa jam eh, berapa lama saya transit di lapangan terbang Kuwait?).

Kenapa la tercampur bahasa pula ni? Bahasa Inggeris + Arab Fushah + Arab 'Ami = Bahasa Pasar!!! Dalam hati ni Allah saja yang tahu. Nak tergelak la sebab tak berapa reti dah nak cakap bahasa orang putih. Mungkin setiap hari cakap arab kot. Tambahan pula di jamiah memang belajar dalam bahasa arab. Pedih2. Kalau la dulu...

Perkara sebegini sering berlaku tatkala berurusan jika penjual cakap bahasa Inggeris. Saya bukan tak reti nak cakap Inggeris tapi agak sukar untuk tukar-tukar bahasa ni. Waktu beli printer 2 bulan lepas pun berlaku macam ni juga. Penjual printer 2 punya la sakan cakap Inggeris, tekad nak balas bahasa arab. Maklumla nak mahirkan bahasa yang kurang mahir tapi akhirnya bahasa Inggeris yang dianak tirikan.

Penjual Arab: This model of printer is best.
Saya : La. Ana biddi...errr..(2 saat kemudian) this printer. I look it is good. (Tak nak. Saya nak printer ini).
Saya : Kam the price? (Berapa harganya?)

Ini semua pengalaman. Saya dapat rasakan betapa teruknya bahasa Inggeris saya ketika itu.Macam baru je masuk tadika belajar bahasa. Merah padam muka bila penjual arab seolah-olah poyo sangat cakap Inggeris. Rasa dia macam gelak kat saya je. Ingat aku tak reti cakap ke? Jangan nak berlagak la. Cakap Inggeris pun makhraj tak betul! Bentakku dalam hati. Hati je la. tak berani cakap kuat-kuat. Sabar je la. Kalau la dulu...

Kenapa "kalau la dulu...?"



Temu Duga Biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).



Beruntung sangat rasanya bila dapat pergi temu duga untuk apply biasiswa JPA. Tambahan pula saat tu merupakan saat kegemilangan Bahasa Inggerisku. I CAN SPEAK ENGLISH WELL!. Boleh la sikit-sikit.

Semasa temu duga hari tu ada 3 orang panel menilai kemampuan 5 orang pelajar. Temu duga dijalankan dalam bahasa ibunda dan bahasa inggeris. Segala isu yang ditimbulkan dapat saya jawab dengan baik samada dalam bahasa Inggeris mahu pun Bahasa Malaysia sampaikan panel meminta saya tidak menjawab soalan yang diajukan sebab pelajar yang lain tak jawab lagi. Menggigil kot.

Panel penilai: I hope that you will not answer this question. This question except for you.

waktu tu memang dah rasa dah memang besar peratusnya saya akan dapat biasiswa JPA. Makhraz dan kelancaran Bahasa Inggeris pun macho ala-ala Brad Pit.

Bila keluar je temu duga saya tersenyum sampai teliga. Puas! Tapi itu dulu...



Temu Duga Biasiswa Khazanah Nasional Berhad.


Ha... ni lagi gempak. Antara biasiswa yang paling susah di Malaysia. Maklumlah syarikat korporat GLC. Pergh!!! Kalau balik berbekalkan biasiswa ni dan terus bekerja dengan syarikat ni gaji x payah cerita la. Swasta. GLC. Paling kurang 4 angka!

Gementar juga nak cakap ni. Segala perbualan, persoalan, jawapan dan segala-galanya WAJIB dan 100% dijalankan dalam bahasa Inggeris. Waktu tu dalam 2 minggu selepas temu duga JPA. Memang cuak tapi berbekalkan Bahasa Inggeris pada waktu itu segala-galanya tidak mustahil. Memang cool.

2 orang panel menilai seorang pelajar satu demi satu selama hampir 1 jam. lama betul menunggu. Prepare apa yang nak cakap.

Bidang yang diambil Business Investment dan tempat yang ditawarkan ialah United Kingdom. Biasiswa yang diberi juga memang berlonggok! Sebab tu la kena betul-betul excellent Engglish. Temu duga pun sampai 4 stages! Saya ulang, 4 stages! Temu duga sedahsyat ni saya tak lepas. Tak ada rezeki. Tapi saya memang berpuas hati dengan tahap bahasa Inggeris saya pada ketika itu. Tapi itu dulu...


Tutup cerita.

Segala cerita diatas mungkin juga berlaku kepada anda dan kita semua. Boleh dikatakan ramai kawan di Jordan saya mengalami masalah yang sama. Sahabat serumah pun mengalami masalah yang sama. Mungkin inilah yang dikatakan produk Timur Tengah tak mahir berbahasa Inggeris padahal mahasiswa disini merupakan pelajar yang terbilang. Bukan calang-calang. Tetapi kenapa fitnah sebegini kerap dikaitkan dengan mahasiswa Timur Tengah? Persoalannya adakah salah kita? Salah persekitaran? fikirkan.

Segala yang berlaku dahulu, kini dan akan datang bergantung kepada usaha kita. Kita yang menentukan siapa kita pada masa akan datang. Kita wajib berusaha. Usaha. Tidak mustahil kegemilangan dahulu hanya ketika dahulu sahaja. Kita boleh lebih cemerlang dari itu. Yang penting uasaha.

Apa yang saya ingin kaitkan cuba kita sama-sama hayati firman Allah:

"Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka sendiri mengubah keadaan diri mereka sendiri" (Ar-Ra'ad: 11).

Wallahu'alam.





1 comment:

Hamdi Ali said...

terase ana, tq soleh, bagi tazkirah on9.
bahagia ana~

Post a Comment