Ads 468x60px

Pages

Tuesday, January 12, 2010

Daurah BQ & Perkongsian Kedua

Kali ini, aku mahu menge'post' tentang daurah 2 mingguku di Baitul Qurra' Wal 'Ilmi ...


Aku telah pergi ke BQ pada 2 tahun yang lepas, yakni selepas tamat SPM, bersama dengan beberapa alkis spm 08. Ramai juga yang ikut serta, walaupun mempunyai komitmen lain seperti praktikal banklah, kerjalah, jaga rumahlah dan macam-macam lagi.


Pelbagai ilmu yang aku dapat daripada daurah di sini. tapi... banyak mende sebenarnye yang aku dah lupe... tapi... aku ingat lagi pesanan Ust Zul (+- beginila)...

Kamu hadir daurah ni, kalau tak dapat ingat semua yang diajar, ingat satu pun cukuplah
Takkanlah dapat ingat satu je???

getus fikiranku...

tapi, itulah yang berlaku, dan aku rasa, nasihat beliau itu untuk aku. Aku hanya dapat ingat dengan betul-betul dari fikiranku satu perkara yang diajar, KHIDMAH.

Al Fadhil Ustaz Haji Zulkifli Bin Haji Ismail

Kitab daurah hasil tulisan beliau sendiri, tapi, yang paling kiri tak sempat diajar

KHIDMAH


Apa sebenarnya khidmah ni? Ikut apa yang aku faham dari lidah Ust Zul, aku fahamnya sebagai khidmat yang diberikan seseorang kepada orang lain yang antara tujuannya untuk merendahkan ego dan sikap bangga diri.

Ust zul memberikan contoh yang amat mudah, tapi bukan semua orang boleh melakukannya, daripada diri beliau sendiri (kalau tak silap saya), bukan untuk riak, tapi untuk anak muridnya mendapat feel & zouq yang sebenar.

Ceritanya lebih kurang begini... Beliau sebagaimana kami, juga menuntut dengan guru, pada zaman mudanya. Dan patut dinyatakan bahawa dahulu, banyak pakai tandas berbaldi/berbesen, mana ada tandas yang mewah-mewah macam sekarang. Dan setiap kali usai gurunya berhadas besar, beliau akan menyelinap mengambil bekas hadas dan membersihkannya. Lama-kelamaan, gurunya perasan akan hal itu dan kemudian menyorokkannya. Tapi, jika ada saja peluang, beliau akan mengambil peluang itu, semata-mata untuk merendahkan ego, menghilangkan bangga diri...

Aku agak terpaku sebenarnya mendengar ceritanya itu. Lantas aku cuba aplikasikan dalam hidup aku. Tapi, takdalah sampai angkat baldi tahi. Aku usaha ringankan tulang aku, walaupun aku dari segi kiraan kg memang berat. Sesiapa yang perlukan pertolongan, aku cuba tolong.

Sampailah di sini, di Jordan, aku cuba aplikasikan khidmah. Contohnya, mana-mana member yang datang rumah aku, BaytDS, kami akan menjamu mereka, (kalau ada benda nak bagilah, kalau tiada, senyap-senyap sudah). Itu hanya satu contoh yang mudah...

Dari satu sisi yang lain pula, takkanlah kita asyik nak mengharap orang lain yang memberi khidmat, kalau begitu, tak pelik kalau umat Islam hari ini ditindas. Usahakan diri jadi lebih baik, untuk manfaat diri sendiri juga, dan juga untuk makhluk di sekeliling kita.

Dan, patut dinyatakan bahawa aku amat bersyukur dipilih Allah untuk mengikuti daurah BQ ini. Harap-harapnya, Allah berikan aku kesempatan lagi sekali untuk bertandang ke BQ... Di sini disertakan sekali video Qasidah Ya Badratim. Memang layan habis.


Di sini tempat malaikat mengembangkan sayapnya - Musolla BQ


'Pondok' untuk para pelajar dauroh, minta maaf kepada yang tak dapat tidur lena sebab aku...


Bergambar bersama-sama syeikh arab, tetamu kami


video
Kredit kepada Firdaus Izara'i - Tahun 1, U. o Vanderbilt.

***************************************************************************************



Perkongsian Kedua.......

كلّي آذان صاغِية
(kulli aazaanin soghiah)

Maksudnya, seluruh diriku adalah telinga yang mendengar. (+- lah, hoho)

Boleh saja guna dalam perbualan mahupun penulisan...

Contoh:

يا زلمي, عندي مشكلة كبيرة. هل تمكن أن تسمع مشكلتي؟
(yaa zalame, 3indi mushkilah kabiroh. hal tumkinu an tasma3a mushkilati?)
(yo bro, aku ade prob besaq beb. Boleh x hg dgr masalah aku nih?)

-مش مشكلة, كلّي آذان صاغية.
(mush mushkilah, kullii aazaanin soghiah)
(no prob, seluruh diri gua la ni, telinga yang mendengar beb.)

*INTABIH! PENGGUNAAN مُش & زلمي HANYA DALAM BAHASA PASAR SAHAJA, BUKAN BAHASA FUSHAH, MASHI???

SELAMAT BERCOBA-COBAAN!!!


Saya adalah telinga!!! - gambar hiasan

3 comment:

husna tawfiq said...

chokran ats perkongsian..,
boleh la praktik ng kwn2 arab..
walakin,
"mashi"
aidhon laisat kalimah fusha, alaisa kazalik? :)

Soleh said...

Salam. bersyukurnya ana rasa dpt 1 rmh ngan nta...
patut la tandas kte asyik bersih je..
Rupa-rupanye nta dah angkut kluaq da...
Alhamdulillah.

Hamdi Ali said...

husna: tob3an! haha. sje je nk test pembace. hoho

soleh: angkut ape? time kasehla kat hg...

Post a Comment