Ads 468x60px

Pages

Monday, January 11, 2010

Imtihan Nihaie: Selamat Berjuang! & {Madah Sunnah}


Ana senyap jer... Haha...

Nampaknya imtihan nihaie Jamiah Yarmouk dan JUST [Irbid] telah pun bermula. Maka dikesempatan ini pihak Darussalam crews ingin mengucapkan selamat berjuang kepada semua mahasiswa mahasiswi, Bittaufiq Wannajah fil Imtihan! Moga sama2 kita semua mendapat redha Allah. Insya Allah.

Bagi yang mengambil madah Al Madkhol Ila As Sunnah An Nabawiyah Wa Ulumuha, saya ada sedikit perkongsian mengenai kitab dan laman web rujukan yang boleh membantu dalam proses pemahaman.

Pertama, kita menggunakan kitab Taisir Mustolahul Hadis karangan Dr. Mahmud Tohhan. Semua pelajar dinasihatkan mengkhatamkan kitab ini agar dapat memahami banyak istilah yang berkaian dengan hadis.


Kitab Silibus Jamiah


Untuk pengetahuan, terdapat laman web yang menterjemah kitab ini.
Terjemah Kitab Taisir Mustolah Hadith Online
Bolehlah layarinya untuk rujukan. Harap maklum.

Laman web ini juga turut sama membantu. Ilmu Hadis untuk Pemula.

Antara kitab sampingan yang disyorkan ialah Syarah Al Manzumah Al Baiquniyah fi Mustolahul Hadith. Pengarang matan ialah Al Imam Al Alamah Muhd bin Soleh 'Astimin dan syarahnya ditulis oleh abu Abd Rahman dan Muhd Khalil At Thukhi. Kitab ini amat bagus sebagai rujukan kerana syarah daripada 34 matan kitab ini lebih menghuraikan istilah satu persatu, dan kefahaman yang kita terima daripada Kitab Taisir Mustolahul Hadith (Kitab Silibus Jamiah) dapat dikembangkan.


Saya beli di Tasjilat An Nur Al Islamiyah, nipis je tapi sangat berguna!


Anda boleh dengarkan nasyid matan al Manzumah Al baiquniyah di video ini. Kalau hafal matan, lagi best dan syok! Mudah faham subjek ini!



Terdapat satu lagi kitab yang menarik iaitu Mustolahul Al Hadith Al Maisir karangan Dr. 'Imad Ali Jum'ah, Jamiah Al Qasim. Kitab ini juga membantu kerana terdapat carta dan peta minda yang lebih memudahkan pelajar untuk memahami konsep mustolah hadith secara gambaran dan grafik yang lebih jelas. Nota2 nya juga padat dengan pemahaman lebihmudah.



Pinjam Akh Amar punya...

Terdapat juga kitab2 besar dan agung yang lebih banyak membantu, tetapi lebih disarankan agar pelajar tahun satu bolehlah merujuk kitab2 dan web2 ini sebagai permulaan untuk menjadi lebih power!

Maaf ya kerana buat post ini lewat, exam subjek ini dah nak hampir dah.

Kepada pelajar tahun satu pula yang ingin mengambil madah ini pada fasal sani, diharapkan dapat membeli kitab ini dan merujuk laman web yang disarankan. Kalau study awal, boleh faham banyak, bila muhadoroh, tak adelah kalut sangat. Okey...


~Cari ilmu dan keberkatan, bukan takut jatuhnya muaddal! Kerana ilmu untuk kehidupan sepanjang zaman, muaddal hanya mainan ijazah di tangan! Namun, muaddal turut sama membuktikan, tahap pada penguasaan ilmu dan pengetahuan, maka berjuanglah untuk kedua-duanya demi kejayaan sepanjang kehidupan!~


Selamat imtihan nihaie~


P/S: Kredit to Syahir kerana menjumpakan laman web terjemah kitab mustolah hadith tu. Kredit to Muizz kerana tolong post link web terjemah kitab mustolah hadith dekat Yahoo Group PERMAI, moga2 ia berguna bagi yang nak exam madah sunnah ni. Thanks to Akh Amar kerana pekenalkan kitab yang ada carta tu, juga kepada Akh Zaid sebagai wasilah saya pinjam kitab Akh Amar tu daripadanya (pinjam lepas subuh tadi). Kredit to Akh Sahel juga sebab first sekali berikan pinjam cetakan terjemah kitab mustolah hadith Akh Usamah punya, walaupun terjemah tu xlengkap, tapi sangat2 berguna!Syukran yea semua!

0 comment:

Post a Comment