Ads 468x60px

Pages

Wednesday, January 6, 2010

Hari Terakhir di Markaz Lughah



Kami dah grade!!!


Tarikh 5 Jan 2009 agak meninggalkan kesan kepada aku. Macam-macam rasa ada. Gembira, sedih, huzil, kenyang, dan macam-macam lagi…

Gembira sebab tak perlu nak cari modal untuk muhadasah untuk keesokan harinya (guna ayat naim dalam FB. Haha). Gembira juga sebab dah takhorruj markaz lughoh.

Sedih sebab lepas ni, susahlah nak jumpa Dr Umar dan Dr Alaa'. Sebenarnya, nak belajar lebih banyak lagi sepert Munada ( tajuk yang aku tak berapa nak belajar masa di 510, main ragbi daerah kot. Haha. Samihni Ustazah Norhayati! Huhu). Tapi bak kata Rakif kepada Dr Umar dengan bersemangat:

"Kalau Markaz Lughah free, saya datang"

Banyaklah hang Rakif…

Huzil sebab ada ikhtilat yang mungkin agak terkawal kot… agak… Pelajar-pelajar Korea kan… Tidak berapa faham tentang Islam. Apatah lagi aku yang kekadang alpa. Tapi, aku masih dapat belajar satu kalimah:

"ARASSO"

Maknanya 'SAYA TAHU'. Haha. Banyak kali aku terdengar dalam lagu Korea, ini maknanya…



Kakak Taiwan ni lah yang terajar aku "AROSSO"

Kenyang, sebab ada jamuan. Tiga perkatan tentang jamuan:

MERIAH, PUAS HATI.




Mukhtadi jadi striker terhebat. Mane boleh lepas peluang bro! Makanan free!





~Meriah~





Kenapa ramai budak JAIS ni? Musykil ana!Haha...




Dr Umar beri ucapan : "Belajaq baiq-baiq no..."





Bro Castelo(Radhi), merangkap wakil pelajar Melayu kot, juga memberikan ucapan






Persahabatan tak mengira kaum





Bro Castello memberikan arahan kepada 'underling'nya





Betul betul meriah! Pelajar US yang baru datang pun dijemput sekali



Dengar-dengar, Dr Umar nak menangis. Wallahua3lam. Yalah, kami kan batch yang terbaik. Haha. Susah nak cari pengganti…… (yeke???)




Sabo Dr... Doakan kami berjaya ya...



Tapi, kalaulah ditanya kepada aku, adakah wajar kita ambil daurah kat markaz lughoh (ML), aku akan berkata بلى... tanpa ragu-ragu. Bagus ML ni, memang menyediakan persiapan kepada pelajar-pelajar yang nak sambung belajar di U Yarmouk, tapi, ada syaratnya. Amal tanpa kesungguhan, ibarat melepaskan batuk di tangga.


Dan, perlu diingatkan, bahawa aku bangga menggunakan perumpamaan di atas, kerana masal itu adalah warisan Melayu. Siapa lagi yang akan menggunakannya, kalau bukan orang melayu itu sendiri (ataupun yang seangkatan dengannya, sebab nyong wong jowo. huhu)! Aku menyahut seruan Dr Umar, dia menggesa kami supaya memelihara perihal ini kerana baginya, orang arab amat mementingkan masal dalam percakapan sehari-hari. Serius penting, supaya mesej terus masuk ke hati. Memang makan dalam bagi golongan yang berfikir.

Dan di sini, aku ingin mengucapkan seUrdun kesyukuran kepada 2 Dr aku, Dr Umar dan Dr Alaa' kerana berhempas-pulas mengajar kami. Sungguh, mereka adalah antara mu3allim terbaik di alam ini ( kecuali Dr Umar, kerana beliau mendakwa bahawasanya beliau adalah yang terbaik antara terbaik. Haha) Adapun guru-guruku yang lain, aku memang menghargai kalian, kerana memberikanku wasilah kepadaku...

Dan di sini juga, aku nak memperkenalkan amsal yang aku dapat daripada 2 duktur-duktur ini. dan sebagai permulaan, aku mulakannya dengan:

من طقطق لسللام عليكم

(min toktok lisalamu 3alaikum)

~daripada toktok hinga ke selamat tinggal~

Maksud masal ni adalah daripada mula hingga habis.

Sejarah masal ini adalah, kalau anda semua hendak pergi ke rumah kawan, awal-awalnya mestilah ketuk pintu rumah dulu kan. Dan setelah berziarah, apabila hendak mengundur diri, akan diakhiri dengan salam.

Masal ini sesuai digunakan untuk semua siyaaq(keadaan).

CONTOH:

ماذا تكلمتَ مع فرقان؟

- . تكلمتُ معه عن حياتي في الأردن من طقطق لسلام عليكم


(Ape yg hg citer ngan furqon?)

-(Aku citer tentang hidupku di Jordan daripada mula sampai habis)


OK. Jumpa lagi. Selamat bercuba-cubaan... Bittaufiq beb!




Aplikasi matematik. Terdapat peningkatan


P/S: 19 ni xm, x berape nk study lagi. kamonla cimok, makan jer!

8 comment:

Anuar said...

arasso tu ada dalam lagu kegemaran kau en mok? kau kenalkan la aku dgn dia..haha

hmm, bagus gak ek markaz lughoh ni..markaz huda bila nk grad plak beb? haha..

mok nmpk kurus dah skrg

Is said...

xpe...mkn untuk hidup

freewriter said...

emm.walaupon ak xbrape nk fhm sgt ape ko tulis nih.tp pe2hal
success slalu.inshaAllah.haha

husna tawfiq said...

seronok betul nampaknya..
sudi-sudikanlah kongsi benda lain yg korg dah belajar.. =)

Hamdi Ali said...

Nuar: aku x knal bliau beb. hoho.
iA kite grad MH sme2 yek.
sriusla aku kurus bro. hoho

Faris: tol tu. huhu

Bro ammar hamzah: ehy, xkan x fhm kot?? hoho. nnt ak bsarkan tulisannye untuk mse2 akan dtg.
iA, moge kite sume sukss.

Ustazah husna: iA. same2lah ye!

YAQZAN YAZED said...

Insya Allah kami akan pelbagaikan bahan yang lebih menarik dan bermanfaat!

loqo said...

best2..tp yg ana musykil nape 5jan 2009 shbt??bkn mse tu korg kt mlysia ke??result spm pon xkuar lg kn??
huhu

YAQZAN YAZED said...

kepada loqo:
hahaaha... entah cimok.. kesilapan menulis tarikh, thanks intabih! harap maaf yea..hheheheee

Post a Comment