Ads 468x60px

Pages

Sunday, January 31, 2010

Musafir: Jelajah Jordan Hari Pertama (siri 2)

Seterusnya perjalanan di teruskan ke lembah Ghour yang terletak tidak jauh daripada Ummu Qais. Lembah Ghour merupakan lembah yang paling subur di jordan. Kebanyakan sayur-sayuran dan buah-buahan ditanam di lembah tersebut dan dihantar ke seluruh Jordan. Di sini juga dikatakan tempat yang paling banyak motor di Jordan.(Wa ALLAH `Alam). Dalam perjalanan ke lembah juga kami berkesempatan melihat empangan sungai Yarmouk dan melalui kawasan kolam air panas yang paling ramai kunjungannya terutamanya pada musim sejuk. Kawasan lembah ini juga terletaknya banyak maqam-maqam sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W yang agung yang Dharih( yakni diyakini wujudnya jasad). Antaranya ialah Sayidina Muaz bin Jabal, Sayidina Abu Ubaidah, Sayidina amir bin Waqas dan ramai lagi. Dan ramai sahabat- sahabat Nabi S.A.W yang syahid disebabkan sakit taun. Seperti mana:
“Sabda Nabi S.A.W : Barang siapa yang mati disebabkan TAUN maka matinya adalah SYAHID”.
Destinasi kami yang pertama adalah menziarahi maqam As Syahid Sayidina Muaz bin Jabal. Adalah tidak manis sekiranya kita tidak mengenali sahabat Rasulullah S.A.W yang mulia. Ini sedikit sebanyak sejarah tentang Sayidina Muaz. Nama sebenar beliau adalah Abu Abdul Rahman Muaz bin Jabal bin Uwais al Anshori alkhazraji. Ibunya bernama Hind binti Sahal daripada Bani Rafa`ah/ Rifa`ah (رفاعة). Beliau telah memeluk Islam ketika berumar18 tahun dan beliau adalah yang terawal memeluk Islam. Selain itu beliau juga turut serta dalam perjanjian `aqobah bersama 70 yang lain daripada Ansor. Beliau juga turut serta dalam peperangan al Kubra di jazirah Arab iaitu perang Badar dan pada ketika itu beliau berusia 20 tahun. Selain itu juga beliau juga telah berjihad bersama-sama Rasulullah S.A.W dalam peperangan Uhud, Khandak. Dan antara yang paling besar sumbangan beliau adalah terlibat juga dalam pembukaan Syam pada zaman al Faruq Sayidina Umar Al Khattab di bawah pimpinan Abu Ubaidah.
Kawasan masjid saidina Muaz bin Jabal

tenang merenung camera...


Beliau adalah seorang pemuda yang pemaaf, mulia pekertinya dan apabila berkata seperti keluar cahaya dan permata daripada mulutnya. Adalah beliau merupakan seorang yang hafiz Al-Quran dan di kalangan yang bersama-sama mengumpulkan Al-Quran dan merujuk padanya (Quran) dan apa jua keadaan.
قل الرسول صلى الله عليه وسلم: "خذوا القرآن من أربعة ,أبن مسعود وأبي ومعاذ بن جبل وسالم مولى ابي حذيفة"
~bermaksud ambillah Al-Quran daripada empat orang iaitu ibn Mas`ud, abi, Muaz bin jabal dan Salam maula abi Huzaifah~

Maqam Saidina Muaz bin Jabal
Maqam Anaknya Abdul Rahman

Beliau juga merupakan qhadi yang pertama yang diutuskan oleh Rasulullah S.A.W ke Yaman untuk menentukan hukum-hukum dan menyebarkan Agama ALLAH S.W.T di Yaman.pada tahun 10 hijrah selepas hujjatul wada’. Dan merupakan hari yang terakhir bersama dengan Rasulullah S.A.W sebelum diutuskan ke Yaman.
قل عنه الرسول صلى الله عليه وسلم: أعلم أمتي الحلال والحرام معاذ بن جبل
~yang paling tahu halal dan haram adalah Muaz bin Jabal~

penerangan daripada penjaga Maqam Saidina Muaz bin Jabal
Beliau telah menghidapi penyakit taun `Amwas yang diambil sempena nama tempat yang terletak di Palestin di mana tempat bermulanya penyakit tersebut. Dan beliau Syahid bersama anaknya Abdul Rahman dan juga isterinya.
Seterusnya setelah diberi peluang menghidu bau wangi para syahadad yang dikurniakan oleh Allah S.W.T di mana baunya sama sahaja dan menenangkan hati yang gelisah, kami meneruskan program kami dengan meneruskan perjalanan menziara hi maqam yang seterusnya iaitu Sayidina Aamir bin Waqas. Beliau adalah sepupu kepada Nabi S.A.W yang menerima bantahan daripada ibunya ketika ingin memeluk Islam.Nama sebenar beliau adalah Aamir bin Malik bin Ahaib bin Abdul Manaf. Adik-beradik nya adalah Said, Ameer dan `utbah. Adalah Said dan Ameer antara yang terawal yang memeluk islam manakala `Utbah mati dalam keadaan Kufur. Beliau juga termasuk dalam golongan sahabat yang awal memeluk islam.
masjid Saidina `Aamir

mendengar penerangan daripada Ustaz Solihin

Maqam saidina `Aamir bin Waqas


Beliau telah berhijrah daripada Kota Makkah ke Kota Madinah bersama sahabat- sahabat yang lain. Dan tinggal di Madinah sehingga tahun ke tujuh Hijrah. Beliau antara sahabat yang kuat dalam menyebarkan risalah yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W dan turut serta dalam peperangan di luar jazirah Arab iaitu peperangan Syam di bawah pimpinan Abu Ubaidah radiya Allah dan syahid dalam peperangan tersebut.
Tepat pada pukul 1.25 ptg tetapi hakikat sebenar hanya Allah sahaja yang mengetahui masa yang sebenarnya kami semua bertolak ke maqam Shurahbil dan berhenti sementara di masjid Sharhabil yang diambil sempena nama beliau untuk makan tengah hari. Nama sebenar beliau adalah Shurahbil bin Abdullah bin al matho’ bin al ghutrif bin abdul ` uzza bin jasamah bin Malik Al kindi al Yamani. Ibunya bernama Hasanah dan beliau telah di nasabkan dengan ibunya kerana bapanya telah meninggal ketika beliau masih lagi kecil.

masjid Sharhabil

Beliau telah memeluk Islam ketika masih lagi berada di Makkah Al-Mukarramah. Bersamanya dua orang adik- beradiknya yang turut serta memeluk Islam iaitu Junadah dan jabar. Adalah Sharhabil daripada arab Quraisy dan antara salah seorang penulis Al-Quran yang sepuluh. Seorang yang memuliakan tetamu, wara’, terkenal dengan keberanian dan kepandaiannya. Beliau telah menyertai peperangan Yarmouk dan telah dilantik sebagai s alah seorang panglima perang.


Maqam Saidina Sharhabil



Setelah kewafatan Rasulullah S.A.W, beliau telah menyertai peperangan dalam memerangi golongan murtad. Kemudian Sayidina Abu Bakar telah melantik beliau untuk mengetuai tentera perang dan telah berjaya membuka Urdun, Syam dan Al Quds. Beliau adah seorang tentera perang berkuda yang hebat. Beliau telah Syahid disebabkan sakit taun `Amwas pada tahun 18 hijrah dan pada waktu yang sama wafatnya ketua kepada panglima perang iaitu Abu Ubaidah.
Pada jam 2.05 kami semua bertolak daripada maqam Sayidina Shurahbil ke maqam seorang sahabat nabi yang besar dan ketua panglima perang serta tentera di bawa hnya iaitu Sayidina Abu Ubaidah. Nama sebenar beliau adalah Abu Ubaidah `Amar bin al Jarrah bin Hilal al Qursyi. Merupakan salah seorang sahabat nabi S.A.W yang hebat dan yang terawal memeluk Islam. Beliau daripada Muhajirin. Dilahirkan pada 40 tahun sebelum hijrah dan salah seorang daripada 10 sahabat yang terus ke Syurga.

Pintu masjid Abu Ubaidah

Maqam Saidina Abu Ubaidah di sebalik cermin..

Beliau telah berhijrah sebanyak dua kali iaitu hijrah ke Habsyah dan ke Madinah. Turut juga terlibat dalam Bai`ah ar Ridhuan. Beliau diberi gelaran oleh Rasulullah S.A.W sebagai أمين هذه الأمة yakni keamanan umat Nabi S.A.W. Beliau adalah seorang yang tawadu’, zuhud,mulia akhlak, sangat berlapang dada. Dan dikisahkan tentangnya apabila Sayidina Umar Al Khattab memerintahkan seseorang untuk mencari golongan yang layak untuk menerima zakat dan beliaulah yang paling layak untuk menerimanya. Walau pun beliau seorang pemimpin yang disegani tetapi hati beliau tidak sesekalipun terikat dengan kemewahan dunia yang sepatutnya pemimpin mampu untuk memperolehnya. Betapa hebat dan tingginya iman dan ketaqwaannya terhadap Allah S.W.T dan kecintaan yang tinggi terhadap Rasulullah S.A.W.

Maqam Saidina Abu Ubaidah

Beliau sangat hebat dalam kesenian perang dan taktik perang yang terbaik dan pelbagai.Disamping itu juga, beliau turut menyertai kebanyakan perang bersama-sama Rasulullah S.A.W. Dan Sayidina Abu Bakar ketika pemerintahannya telah meletakkan kepercayaan terhadapnya untuk memimpin tentera dalam membuka Bilad Syam. Beliau telah Syahid fi Sabilillah disebabkan sakit taun `amwas pada tahun 18 hijrah.

Perigi pada zaman Saidina Abu Ubaidah


Pada pukul 3.08 kami telah sampai di destinasi seterusnya iaitu menziarahi maqam sahabat Nabi S.A.W iaitu Sayidina Dhirar bin Azwar. Beliau merupakan adik kepada Khawlah bin Azwar. Beliau merupakan salah seorang ketua perang berkuda yang tangkas menunggang kuda sambil menghayung pedang demi menegakkan kalimah . لا إله إلا ا لله محمد رسول الله . Beliau juga mampu membebaskan tentera Islam yang ditahan secara berseorangan tanpa diketahui oleh pihak musuh.

Masjid Dhirar

Ini adalah maqam Saidina Dhirar bin Azwar



kami diberi peluang untuk menghidu bau wangi para syuhada

Ini adalah lubang tempat keluarnya bau wangi daripada syuhada yang dijanjikan oleh Allah

Pada jam 3.45 ptg kami segerombolan bertolak setelah penat menziarahi makam-makam sahabat di Ghour Urdun ke Amman. Sama-samalah kita berdoa kepada para sahabat Nabi SAW dan niat di dalam hati agar kita mengambil dapat iktibar dan sama-sama menanam semangat roh pejuang Islam ini demi menegakkan agama Allah SWT. Takbir!!! Ini hanya sekadar perkongsian dan masih banyak lagi yang perlu kita sama-sama kaji dan hayati sejarah-sejarah Islam yang terdahulu.
Nantikan hari yang kedua daripada kami....
  • ke Jabal Nebo....
  • apakah yang terdapat disana?
  • ke Madaba... apakah ia? nama orang? nama tempat? atau...???
  • ke maqam Nabi Allah Syuib..
  • apakah sejarah laut mati?
  • apakah yang menyebabkan Allah menurunkan bala disana?
  • siapakah Nabi Yusha'?
  • apakah mukjizat yang Allah kurniakan kepadanya?

1 comment:

Hamdi Ali said...

Sebelum datang ke aghwar yakni selama 4 bulan ana di jordan, ana dapat lihat 4 kali motor yang berlainan, tapi, datang je ke aghwar bilangan tu naik sampai 13+- jumlah... heheh. nak kate kat jordan ni, motor WUJUD... jgn kate xde ye... nape kat aghwar bnyk ye? mungkin utk memudahkan mobilisasi kot...

Post a Comment