Ads 468x60px

Pages

Friday, January 29, 2010

Hari Sebelum BerJJ & Perkongsian Ketiga.

IRBID: Warga DS telah mengambil keputusan untuk mengikuti Jelajah Jordan atau Jaulah (جولة)Jordan ataupun lebih dikenali sebagai Jaulah Batu dalam kalangan senior. Kenapa batu? Itu satu persoalan yang akan pembaca semua fahami setelah kita mendalami post yang ditulis oleh kami. Kami sebenarnya baru 2 hari pulang daripada mengikuti JJ dan di sini, kami mengambil kesempatan untuk berkongsi dengan anda semua, pengalaman JJ kami, terutamanya kepada sanak-saudara dan sahabat-handai di Malaysia juga di seluruh dunia...

***

Pagi Khamis tu, yakni pada 21 Jan kami berbalad, tapi tanpa Iqbal Sabry kerana masyaqqoh (مشقة) yang tak dapat beliau elakkan. Walaubagaimanapun, kekosongan itu diisi oleh Amir Siddiq aka Mirsi...


Mirsi, hang tak mau pergi ka???




Beginilah keadaan di Syari3 Jami3ah. Di jalan inilah warga Permai akan menaiki bas. Selalunya, kekedai dalam pukul 8-9 pagi masih belum beroperasi, tapi tutup biasanya lepas tengah malam.



Duar Sa3ah (دور ساعة)... mercu tanda di Balad (بلد).




Mahaall مَحَالُّ) di sekitar persisiran Balad.


Kami sebenarnya pergi ke balad berniatkan untuk membeli baju bundle kat Balad ni. Baju kat sini murah-murah, paling murah yang ana pernah beli rube3 (ربْع) dinar, lebih kurang RM1.25. Tapi, seluar, dahla susah cari saiz, agak mahalpula tu. 4-6 dinar tu harga standart. Hah, darablah 5, sebab 1JOD lebih kurang RM5 gitu. Kedai bundle di Balad lebih dikenali dengan nama Baleh (بالة). Kenapa? Ust Ridhuan, seorang penuntut PhD Bahasa Arab di sini ada menyatakan bahawa Baleh ni datang daripada jenama Bally Shoe, dari Switzerland. Diceritakan bahawa dulu, memang banyak kasut-kasut bally kat sini yang terpakai, maka berlaku asimilasi budaya di situ. Lama-kelamaan, orang merujuk pakaian-pakaian yang terpakai sebagai Baleh. Begitulah kisahnya. Samalah juga dengan budaya kita di Malaysia, kata nak beli Ridsect, sekali beli Shieldtox. Kata nak beli Pampers, sekali beli Drypers, tapi mungkin sekarang dah kurang gejala ni. Hehe. Terima kasih kepada sekolah, kerana mengajar benda begini. Sebut pasal sekolah, teringat pasal SBT. Apakah SBT? Nanti kita cerita lagi tentangnya.



Ada satu masa tu, kami masuk satu kedai. Ada seorang laki yang menjaga kedai tu diluar. Dalamnya pula, ada anaknya, tolong dia jaga kedai. Anaknya seperti gambar di atas, sedang dipeluk oleh Bro Yaqzan. Ana ada cerita tragis dengan budak ini. Disebabkan dah lama tak bercakap bahasa Arab, nak cuba berbual dengan budak ni. Maklumlah, Markaz Lughoh dan kuliah di universiti dah habis, kuranglah peluang nak cakap Arab. Berikut dialog ana dengan beliau yang telah diterjemah dan diringkaskan:

Hang anak pekedai ni ke?
Yela.
Berapa umur hang?
10 tahun...
Biar betul 10 tahun, hang nampak kecik lagi... Jgn tipu aku...
Hang ape tau? Org cakap Arab pun die x paham, nak pertikai aku pulak...

...

Pergh. Terasa ana. Walaupun tak berapa faham apa beliau cakap, tapi, entah macam mana
dapat faham ayat yang akhir tu. Sebenarnya, awal-awal tu beliau tanya pasal kholawi (خلوي) ana aka telefon bimbit, sebab nampak cam canggih ( K630i je), tapi, ada beberapa benda yang beliau cakap, tak dapat difahami. Beliau pun benganglah. Aduh, pedihnya. Pandai hang berkata-kata, wahai budak.



Berpoyo-poyoan sambil mencari baju.




Cari, Koje. Jangan tak cari. Banyak seluar saiz hang...




Mirsi yang kegirangan (dalam Teksi Wira).




Nilah ma3allim (معلّم) yang bawa Teksi Wira ni. Koje tanya beliau, bagaimana kereta Wira ni? Ni kereta Malaysia , tahu tak? Jawab beliau: " Bagus, ana rasa selesa pandu kereta ni". Agak bangga mereka berdua pada masa itu. Ana dengan soleh pula, pulang berasingan.



Masa nak balik tu, ana sempat beli kaki Agumon. Sedap beb, takla beku kaki. Hehehe.


Pukul 12.30 tengah hari pula, ada mesyuarat untuk seminar ekonomi yang akan dilangsungkan pada 19 & 20 Februari ini. Sempatlah berbincang, walaupun tanpa kehadiran 2 orang AJK.



Bro Sahel, Ana & Bro Soleh



Bro Syazwan selaku Pengarah dan Bro Koje sebagai Bendahari yang belum ada kerja khusus.



Selepas Isyak pula ada kuliah tafaqquh Fiqh bersama Ust Mahadi, penuntut Master Ekonomi & Perbankan Islam. Ajar tentang bab solat lagi, di samping tu, adalah juga diselitkan satu dua cerita. Antaranya adalah tentang dunia jangan diletak dalam hati. Ada 2 orang syeikh dulu, Sheikh A hidup mewah, Syeikh B pula hidup papa. Pada suatu hari, B suruh anak muridnya menyampaikan salamnya kepada A. Setelah disampaikan salam itu, A meminta anak murid tu supaya memberitahu B agar jangan tertipu dengan harta kekayaan. Maka, terkejutlah anak murid tu secara menganga atau tidak, itu tidak diberitahu. Mengapa kaget? Sebab A amatlah kaya, hidup serba kemewahan, manakala B, gurunya pula hidup dalam kedhoifan. Mana mungkin si kaya menasihati si miskin agar tidak tertipu dengan dunia??? Walau bagaimanapun, si anak murid tetap menyampaikan hasrat A. Pabila diberitahu saja tentang pesanan itu, B terasa huzil (tension) sebentar. Beliau menafikan pesanan yang bersifat tuduhan itu. Tetapi, lama-kelamaan, B pun berterus terang. Sebenarnya, walaupun A dilimpahi kemewahan, akan tetapi, beliau langsung tak berharap kepada kemewahan itu. Walhal B pula, disebalik pengiriman salam itu sebenarnya menunjukkan hatinya yang cemburu dengan kemewahan A itu. Maka, bertaubatlah B... Oleh itu sahabat sekalian, letaklah dunia itu di tangan anda semua, kerana jika akhirat memerlukan ruang yang lebih luas, anda mampu membuang dunia itu dengan senangnya. Jika berada di dalam hati, agak susah sedikit hendak dibuang kerana memerlukan kos pembedahan yang agak tinggi...

Setelah kuliah habis, kami, pelajar Yarmouk tahun 1 berkumpul di rumah Muhtadi. Ada Majlis Mahabbah (MM)kali kedua. Mereka yang hadir ke kuliah tadi pun dijemput sama. Jom kita lihat, apa yang ada kat MM ni...



Daus aka tuan rumah sedang menuang kari



Nasi yang tinggal untuk pelajar Jais. Kesian mereka, ada perjumpaan untuk menyusun maddah.




Sedap beb!




Tomato mengandungi lycopene, amat baik untuk kesihatan kulit, kot...



Tak cukup ayam kari, ayam goreng ala-ala bakar pun ada!




Shahir aka Mr Donald Trump merangkap pengerusi majlis.



Ustaz Mahadi tak nak cakap sebenarnya, tapi, setelah ada kata-katanya dalam kuliah yang 'backfire' beliau kembali, terpaksalah beliau bercakap. Heheh.
(Tuan Rumah berhak minta tetamu mengimami Solat, apatah lagi memberikan ucapan - Hasil usaha Bro Soleh)




Antara yang hadir... Tersenyum besar Bro Syuk. Muhtadi aka tuan rumah yang cool hanya berkain pelikat. Bro Fath tengah tengok Koje ke???



Riskhon aka tuan rumah jua...



Makan Time!!!



Tetamu undangan: Ust Ciku & Ust Rukes



Suke...



Ikut Sunnah...


Pukul 10 je, kami minta diri dulu sebab nak bersiap-siap untuk esok hari. Tapi, time dalam pukul 11 gitu, datang Mirsi membuat kagetan aka surprise, untuk menyambut hari lahir Koje, walaupun lambat sehari.



Antara yang hadir di DS



Nampak horror, tapi habis pada waktu tu juga!


Itu sahaja... Bersambung pada post yang akan datang... Hari Pertama JJ...



***
PERKONGSIAN KETIGA

تي تي تي تي, زَيْ ما رُحْتِ جِيتِ

(titititi, zai ma ruhti jiiti)

- Maksudnya: Seseorang yang pabila telah pulang dari hijrah, sama sahaja keadaannya seperti mana sebelum dia berhijrah.


Lebih kurang begitulah maksudnya. Tapi ni ana dapat dari Dr. Umar, banyak versi yang ana dengar sebenarnya.


Contoh penggunaan:

يا بُنيّ, انظر إلى فلان. هو قد تخرّج من جامعة اليرموك, ولكنّه ما زال لم يتغير. تي تي تي تي, زي ما رحت جيت

(ya bunayya, unzhour ila fulan. huwa qod takhorroja min jami3atilyarmouk, walakinnahu ma zala lam yataghoyyar. titititi, zai ma ruhti jiti.)


-Maksudnya: Wahai anakku, tengoklah kepada si fulan. Dia dah grad dari U Yarmouk, tapi, masih belum berubah. Sekarang, dia samalah macam dia dahulu yakni sebelum dia datang belajar di Yarmouk.


Selamat mencuba!

2 comment:

Bro Hanset said...

Wah cimok... dari pagi sampai ptg sibuk memanjang. mmg padat la masa kome. banyak berjalan plak tu. berjalan tu kan senaman.. hehehe

Hamdi Ali said...

Abg henset pekabo??? jgn huzil2. buat kerje biar relek... haha. beselah ujian tuh, nak kasi test power ke x kite nih...
hehehe

Post a Comment